5 sep 2024

GerGem-Meisje: over Trappen en Treden

⚠️ Waarschuwing: Deze blog bevat een aantal theologische ladders. 

Ik kon er net niet bij, dus leende ik de trap van mijn vriendin om de vlag uit te hangen. Onze dochter was geslaagd, en nu, bijna twee maanden later, staat die trap nog steeds in mijn tuin. Vanmorgen zag ik hem staan en dacht: “O ja, de trap!” 


Apart hoe zoiets simpels, als een trap, me ineens aan iets heel anders deed denken. Voor ik het wist, reisde ik langs andere trappen en ladders. De ladder van Beth-el kwam als eerste in me op.

De Ladder van Beth-El
(1977)
De dominee preekte lang en ik kreeg een zere kont van het zitten. Ik begreep niks van zijn verhaal. Hij is wรจl echt bekeerd want toen hij nog maar zes jaar oud stond ie al bovenop een omgekeerde kruiwagen te preken. Dat heeft hij zelf gezegd.

In Gods huis moet je luisteren naar de dominee, maar ik kon er niks aan doen. Telkens zweefde ik weg in het mandje van een grote luchtballon. Dan ging het dak van de kerk open en ik steeg al hoger en hoger, rechtstreeks naar de hemel toe. Ik wilde zo graag naar de Heere toe. Abraham klom ook in het mandje, en Jacob ook en daar gingen we. En toen zei de dominee amen en viel ik met een plof weer op de harde kerkbank neer.

‘s-Avonds in bed maakte ik de droom af. De luchtballon verving ik door de ladder van Beth-el, want ze hadden natuurlijk nog geen luchtballonnen in de Bijbel.[1]

--

๐Ÿ‘‡ Ladder 2


De Geestelijke Ladder van Schortinghuis

Dat zit zo: een poosje geleden besloot ik iets te onderzoeken over dominee Schortinghuis, geboren in 1700. Ik ontdekte dat hij zich na zijn bekering vooral richtte op de positie van “bijna-christenen.” Hij geloofde niet langer dat een formele geloofsbelijdenis genoeg was en hij was van mening dat de kerk veel bijna-christenen als leden had. Er moest bij hen een innerlijke, geestelijke verandering plaatsvinden en Schortinghuis legde daarom de nadruk op persoonlijke geloofservaringen en het verschil tussen bekeerde en onbekeerde mensen. 

Ik las in een thesis [2] dat veel mensen zichzelf  hierdoor gingen afvragen op welke trede van de “geestelijke ladder” ze stonden.

Vervolg Schortinghuis-ladder 

Dominee Schortinghuis bedoelde het goed, maar het werkte averechts, want mensen gingen zich meer focussen op hun eigen bevindingen dan op Christus. Als gevolg daarvan deden steeds minder mensen belijdenis van het geloof in zijn kerk. Een andere dominee uit die tijd, hij heette Comrie, was kritisch over deze ontwikkeling en waarschuwde dat dit zou leiden tot een verwijdering van de kernwaarden van de Reformatie. Had hij gelijk? 

๐Ÿ‘‡ Ladder 3

De Trap van de Kenmerkenleer [3]

Na Schortinghuis kwam de kenmerkenleer de kerk binnen, een soort verfijning van wat Schortinshuis aanreikte om het verschil tussen bijna- en helemaal-christenen helder te krijgen. Volgens deze leer kon je jezelf indelen in verschillende klassen, zoals “wakkergeschudde onbekeerden,” “overtuigde onbekeerden,” “bekommerde bekeerden,” en “twijfelende bekeerden.” Je klom alshetware een trap op in je zielsbevinding en het was nodig om dat ook goed in de gaten te houden want dan wist je hoe je jezelf kon bezien op weg en reis (naar de nimmereindigende eeuwigheid).

Ik ook ๐Ÿ˜ณ

Soms stond ik op de trede van een twijfelende bekeerde, soms op de trede van een bekommerde bekeerde. Soms stond ik onderaan de trap en voelde ik me een wakker geschudde onbekeerde (ontwaakte zondaar). Dan stond ik maar naar die ladder te kijken en zuchtte ik met tranen in mijn ogen: hoe zal ik ooit Gods vriendelijk aangezicht aanschouwen? 
 

๐Ÿ‘‡ Ladder 4 (de echte)


Jezus is de "Ladder"

Ik zei gisteren tegen mijn man (nogal enthousiast vanwege mijn trappen-inspiratie): “Vroeger dacht ik dat ik die ladder nodig had als een weg omhoog, waarbij elke trede stond voor een nieuwe zielsbevinding. Dat veranderde toen ik de bijbel bestudeerde over Nathanael, weet je dat nog?"

Jezus zei tegen hem: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: U zult de hemel geopend zien, en de engelen van God op- en neerdalende op de Zoon des mensen.’ 

Mijn man knikte. Hij wist het nog. HIj wist nog dat ik zei: "ik hoef niet langs de kerkelijke ladder van zielsbevindingen op te klimmen. Jezus is de ladder. De echte! Hij daalde af naar deze wereld en door op Hem te zien was ik al behouden. Wie Jezus heeft die heeft genoeg!"



๐Ÿ’ก Lees mijn blog uit 2018: Wie Jezus heeft die heeft genoeg

---

Inspiratie voor "dagboek van een GerGem-meisje

Theologisch uitdiepen? Nee, dat was niet m'n bedoeling. Deze blog is gewoon een blik achter de schermen van het schrijfprocs. Ik liet even zien hoe ik op inspiratie kom. Nu bedenk ik me, dat die trap er nog steeds staat. (over deze blog deed ik twee dagen). 

[1] Gedateerd perspectief
[2] MA thesis van Herma Pierik
[3] Dit is hoe ik het ervaren heb. Er zijn veel soorten trappen en treden te vinden: allen net weer een beetje anders. De trappen en treden waarover ik hoorde hadden ene linkje naar het gezelschapsleven.

๐Ÿ“š✨๐Ÿ‘€ Volgende keer: Het boek over opoe Ruit. Tot dan! 

2 opmerkingen:

  1. MijnMomenten9/06/2024

    Wat mooi, Jezus รญs de ladder! Zo heb ik het nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hรฉ, hup, weg met die ladder!!

    BeantwoordenVerwijderen