18 jan 2025

Waarom ik de GerGem als enige ware kerk zag

Het was zo leuk om te lezen wat jullie dachten dat ik in 1990 zou hebben geantwoord. Sommige dingen kwamen best dichtbij, maar op andere punten klopte het toch niet helemaal. Bedankt voor de inzendingen, ook via Refo_columns op Instagram.

🔗 Deze blog hoort bij: Lief GerGem-meisje, waarom... en De Kerkmuren van een GerGem-meisje


In deze blogpost deel ik mijn eigen antwoorden.

1. Waarom was je zo overtuigd dat de GerGem de enige ware kerk was? Was dit gebaseerd op persoonlijke ervaring of op wat anderen je vertelden?

Ik was ervan overtuigd dat de GerGem de enige ware kerk was en dat kwam door verschillende dingen. Ik keek erg tegen onze dominee, ds. P. Blok op. En ik ervoer ook dat de Heere in mijn kerk werkte door de preken. Als een preek me niets deed, dacht ik dat het aan mijn lag en voelde ik me daar schuldig over en onderzocht ik hoe dat kwam. Daarnaast keek ik naar mijn ouders: zij hadden moeite met andere kerken. Eén zwager was katholiek, en daardoor verbraken ze het contact met mijn zus. Mijn andere zwager was christelijk gereformeerd, maar dat vonden ze pas OK toen het woord "Bewaar Het Pand" viel, een strengere stroming in die kerk. Voor mij bevestigde dat alleen maar dat er maar één ware kerk was. 

2. Heb je ooit getwijfeld aan de leerstellingen van de GerGem? Zo ja, wat deed je met die twijfels?

Wat ik las in de boeken van de oudvaders kwam niet zo vaak overeen met wat ik hoorde in de kerk. Het voelde soms alsof ik in twee verschillende werelden leefde. Die van thuis, met God en die van de kerk en de prediking. Ik twijfelde niet echt aan de leer van de GerGem, maar worstelde met bepaalde uitspraken van de dominee. Meestal schreef ik mijn twijfels op in mijn dagboek, en ging ik er voor bidden. Een paar keer stuurde ik mijn vragen op naar het blaadje "Om Sions Wil", dat we van onze buurman kregen. Een dominee gaf dan antwoord.

3. Hoe reageerde je op mensen die anders dachten of een andere kerk bezochten? Voelde je je superieur of juist nieuwsgierig naar hun overtuigingen?

Ik wilde met hen praten. Ik had zo graag meer willen weten over hoe ze tot de Heere Jezus waren gekomen. Mijn vriendin was Christelijk Gereformeerd en deed veel eerder belijdenis dan ik. Wat was ik jaloers op haar. Zij wel, terwijl ik er nog zo mee tobde of ik het wel mocht doen. Of ik echt bekeerd was. Ik voelde me kleintjes. Dat ik nog zo weinig wist, en niet zeker was van de vergeving van mijn zonden. Ik durfde daar niet over te praten maar ik werd wel warm van binnen als anderen vertelde hoe ze leefden met de Heere, hoe God hen hielp of tot hen sprak. 

4. Heb je ooit geprobeerd om buiten de GerGem te kijken naar andere kerken of geloofsgemeenschappen? Wat hield je tegen om dat te doen?

Het idee om buiten de GerGem te kijken kwam niet bij me op. Ik voelde me diep verbonden met onze dominee en mijn gemeente. Ik bad voor de mensen die nog onbekeerd waren, de zieken, de mensen die kinderen verloren (er verongelukten regelmatig jongeren in Kootwijkerbroek) en voor de kerkenraad, en iedere week, misschien wel elke dag voor de prediking. Ik had lief. Dit was de plek waar de Heere  me in Zijn voorzienigheid een plekje gaf. Ik deed er belijdenis van mijn geloof in de Heere Jezus, ging er aan het Avondmaal. Er was niets in me dat iets anders wilde dan zijn waar ik was.

5. Hoe zou je (toen) reageren als iemand uit de GerGem vertrekt naar een andere kerk? Zou je dat begrijpen of zou je het zien als een zondig iets?

Het was iets dat ik niet begreep en toch... vaag wèl begreep. Mijn vader legde herhaaldelijk uit dat het bijna altijd om de leer ging. Hij legde ook uit dat de leer van onze dominee niet hetzelfde was als in andere gemeentes van ons kerkverband en dat het mensen moedeloos maakte.

Voor mezelf zag ik het als een zondig iets om de kerk zou verlaten. Ik had immers "ja" gezegd op deze vragen

  1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
  2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
  3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
  4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

Ik ben benieuwd of jij, als je zelf GerGem bent (of iets dergelijkes), deze gevoelens herkent

⛪✨Ga je naar de kerk, en hoe/wat denk je over de kerk

---

* Het contact is later wel een beetje gerepareerd. 

15 opmerkingen:

  1. Anoniem1/18/2025

    Ik hoorde laatst van Ds. P. De Vries dat je bij "de leer van onze kerk" uit bovenstaande vragen, moet denken aan de gereformeerde leer wereldwijd. En dat je de gemeente waar je bent, mag zien als een plek waar die leer "met alle lek en gebrek" beleden wordt. Die zienswijze geeft wel ontspanning naar mijn idee..

    Groet,
    Bea.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zoals ds. P. de Vries dat zegt heb ik ook wel eens gehoord. Maar dat werd in de GerGem niet zo geleerd. Daat ging het om het "alhier geleerd". Natuurlijk had ik er zo over kunnen denken, zoals ds. de Vries over denkt maar dat wist ik toen niet hè...

      Verwijderen
    2. Anoniem1/18/2025

      Snap ik helemaal..!

      Verwijderen
  2. Anoniem1/20/2025

    Jannie.
    Ik ben ger.gem. van jongs af aan ,nam mijn lieve moeder ons mee. s'Gravenzande.
    Klein kerkje.
    Pa was daar diaken. SGra
    Daar ook belijdenis gedaan van de geloofsleer.

    1970 daar getrouwd.
    Voel me erg gebonden aan de gemeente.
    En met de leer, verstandelijk.
    We mogen altijd vragen, HEERE, wilt u mij uit genade, tot U bekeren?
    Maar zekerheid heb ik niet.
    En al 73 jaar. Dus nog kort genadetijd. Maar Hij werkt nog, ik weet niet ,of dit antwoord bij je vraag hoort? Groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem1/20/2025

      Jannie, met alle liefde en respect, maar waar zoek je die zekerheid? Die is niet te vinden in jezelf, en je gevoel ...

      Verwijderen
    2. Jannie1/20/2025

      Nee, ik weet het. Ook dat ongeloof zonde is.
      Bidden mag altijd. Gelukkig......

      Verwijderen
    3. Hoi Jannie, mag ik vragen waar in de Bijbel je tegenkomt dat er wordt opgeroepen om de Heere te bidden of Hij ons tot Zich wil bekeren? Ik lees het nergens terug. Wel lees ik dat God in Christus was de wereld met Zichzelf verzoenende, daar staat niet de uitverkoren wereld maar 'de wereld'! De zondige, gevallen, verdorven wereld waar u en ik ook bij horen, die wereld was God in Christus met Zichzelf aan het verzoenen! En daarom bidt Paulus van Christuswege: laat u met God verzoenen! Aan Gods kant is de prijs betaald, nee niet voor de zonden van de uitverkorenen - maar zoals Johannes al zei: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! Die prijs is betaald, de vraag is of u zich met God wil verzoenen en dat aanbod van vrije genade aanneemt of Hem verwerpt?

      2 Korinthe 5:19-20 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
      Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

      Verwijderen
    4. En terwijl ik het teruglas moest ik denken aan die woorden uit Jeremia die zo vaak verkeerd worden uitgelegd in de GG.

      Jeremia 31:18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!

      Dat zijn de woorden van Efraïm, maar niet de woorden van een ongelovige! Dat gaat niet over dat God een mens moet bekeren voor de eeuwige redding, want direct daar achteraan zegt Efraïm 'want Gij zijt de HEERE, mijn God!' In de context gaat het over de afdwaling en het opnieuw in genade aangenomen worden van Efraïm, dus niet dat God ons moet bekeren tot eeuwig behoud. Dat aanbod wat in de Bijbel klinkt is een oprecht aanbod van de Heere, Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. - en u zult ook terecht veroordeeld worden als u Gods aanbod van eeuwig leven verwerpt.

      Verwijderen
  3. Anoniem1/20/2025

    Van OGGIN 20 jaar geleden GG lid geworden. Maar heb de laatste jaren steeds meer vragen gekregen. Veel lieve mensen buiten die kring leren kennen en daar meer liefde meeleven vertrouwen op en geloof in God gevonden dan al die jaren binnen die zware kringen... ben gaan zien dat God veel groter is en overal Zijn gemeente heeft en dat er veel dingen in al die formulieren niet kloppen en dat die kerken veel vreemde wetten en regels erbij gemaakt hebben. Ze hebben het vaak over de oudvaders en Puriteinen, nou waren ze maar meer zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. Ik vind het mooi dat je zegt dat God veel groters is en overal Zijn gemeente heeft.

      Verwijderen
  4. Jannie1/20/2025

    Ja, de Puriteinen, word bij ons veel aangehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jannie, voor je reactie. Paul heeft gereageerd op je, zag ik. Het is goed dat je een reactie neerzet. Ik ben er blij mee en hoop dat het goed met je gaat. Ja, gelukkig mag je bidden en ik weet dat je dat ook doet.

      Verwijderen
  5. Please tell me what the "GerGem" church is? I have never heard of this church before. Can you give me a comparison to another church or denomination so that I might know which one it is? Is it only in your country?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pamela, I "spoke" to you on Facebook. Now you have a little idea of what it’s like! 😄

      Verwijderen

Super dat je reageert! 😄