26 jul 2024

Achter de Schermen van Refocolums (2)

Telkens als ik probeerde te schrijven, kreeg ik buikpijn. Zijn het gewoon de zomerblues of de vakantie? Nee, ik weet waar het door komt. Ik ben bang om mensen pijn te doen. Bij gevoelige onderwerpen is dat haast onvermijdelijk, toch? 

Een opmerking die me raakte
Ik las een opmerking van iemand met dezelfde kerkelijke achtergrond als ik, die nog steeds in de Gereformeerde Gemeente zit. 


πŸ‘‡ De opmerking (wel beetje aangepast):

Als je tijdens een preek troost en verdieping vindt, en je voelt dat God persoonlijk tot je spreekt, is het dan niet verdrietig als anderen zeggen dat de prediking niet Bijbels is en deze zelfs bekritiseren?

Tijdmachine
Ik stelde me voor dat ik een tijdmachine had en terugging naar die tijd. Hoe zou ik mijn stukjes lezen, zittend op het randje van mijn bed, omringd door boeken en preken? Waarschijnlijk zou ik het moeilijk vinden, verdrietig en ongemakkelijk worden, en misschien denken: die schrijver kan nooit een kind van God zijn. Maar ik zit niet meer op het randje van mijn bed. Er ligt ruim 35 jaar tussen toen en nu. Het lijkt onmogelijk om mijn Refocoulumns te schrijven zonder iemand pijn te doen. En als je iemand pijn doet kan je nare reacties verwachten, dat vind ik echt niet fijn. Ik ben er een beetje bang voor.

Ik ga weer verder
Maar hΓ©, ik ben er weer. Wat me op weg hielp, was een korte uitleg van de bijbetekst hieronder:

Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid. Schaam u dan niet der getuigenis onzes Heeren, noch mijns die Zijn gevangene ben; maar lijd verdrukkingen met het Evangelie, naar de kracht Gods; Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen.

Ik ontving een aansporing
Natuurlijk ben ik geen TimotheΓΌs, maar ik weet dat Gods Woord nog steeds krachtig is, en ik ontving dit dan ook als een persoonlijke aanmoediging. Ja, ik worstel met een geest van vreesachtigheid, maar met Gods hulp schrijf verder over mijn reformatorische verleden en wel zo oprecht en behoedzaam mogelijk. 


Wie moest ik geloven?
Op dit moment schrijf ik over mijn innerlijke strijd: de woorden van de dominee versus wat ik las bij John Bunyan. Wie moest ik geloven? Waar vond mijn twijfelende ziel houvast? Mijn laatste snippet op Instagram, nog voor onze vakantie, ging zo:

1987 was het jaar dat ik slaagde. Ik besloot niet verder te leren maar te solliciteren.

πŸ“– Ik ging een schriftelijke cursus doen, waarbij ik antwoorden moest insturen. Op die manier las ik een “oudvader” en leerde meer over de leer: een boek van Arnoldus van Rotterdam.

πŸ˜₯ Ik bleef maar piekeren over wat de dominee zei in de preken.

𝐔𝐒𝐭 𝐦𝐒𝐣𝐧 ππšπ π›π¨πžπ€ πŸπŸ—πŸ–πŸ•
De dominee zei dat er buiten de bekendmaking van het recht geen mogelijkheid van zaligworden is. Ik ken dat recht niet. Dus is het vermetelheid om op de Heere Jezus te zien. Ik durf er niet mee naar de dominee te gaan om erover te praten. Straks denkt hij dat ik me bekeerd voel. Daar waarschuwt hij tegen. Ik krijg buikpijn als ik aan hem denk en toch zou ik zo graag met hem praten.

Wordt vervolgd
Dit krijgt binnenkort een vervolg! ⏳ Misschien deel ik het ook op mijn blog. Volg me, zodat je geen enkel detail mist!

---
  • Op de foto's: Boek John Bunyan – oude druk versus nieuwe druk.
  • Bijbeltekst is in de SV (Statenvertaling)
© 2024 Aritha. Alle rechten voorbehouden.

6 opmerkingen:

  1. Ik volg je hoor! En ik vind dat je alles super zorgvuldig formuleert!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer het. Zo leuk dat je dat opmerkt. Bedankt hè.

      Verwijderen
  2. Mooi om te lezen dat je weer moed gevat hebt om door te gaan met schrijven. Persoonlijk denk ik dat het delen van deze stukjes voor jou zelf (en wellicht ook anderen) helpend, inzichtelijk en genezend kan zijn. Ik blijf je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Esther. Ik vind het gewoon fijn dat iemand (jij dus) dat zegt. Het helpt me om vandaag te schrijven.

      Verwijderen
    2. Het is zo fijn als anderen je bemoedigen en achter je staan. Ik ben blij en dankbaar dat ik een schakeltje mag/mocht zijn op Gods tijd.

      Verwijderen
  3. Ik vind het ontzettend moedig van jou dat je het aandurft om hierover te schrijven Aritha. Herken het wel. Je wil de ander geen pijn doen. Toch moet ik denken aan onze kinderen vroeger bij het opvoeden. Opvoeden gaat met pijn gepaard. Wij ouders willen onze kinderen beschermen en behoeden. Hen behouden voor het geloof in Christus. Soms(of was het regelmatig?) moest ik mijn kinderen straffen. Dat deed niet alleen hen pijn, ook mij. En toch? Toch was het goed... Ik denk dat wij christenen tegenwoordig (schaar ik me tevens onder hoor!), regelmatig te bang zijn om de Waarheid te zeggen, omdat die pijn doet. Maar als het pijn is tot behoud? Die nuchterheid probeer ik mezelf steeds weer voor te houden. Hoe moeilijk ook... En tja..., de Waarheid mogen we wel met tact te vertellen natuurlijk. Jou kennende, is dat jou wel toevertrouwd! Ik blijf je dus van harte volgen.

    BeantwoordenVerwijderen