23 mei 2022

De beste collectant

Ding dong, alweer een collectant. 
Ding dong, ja ik kom al.
 
Het was een jonge man en ik schatte zo oud als mijn zoon was. "Dag mevrouw ik collecteer voor de leprazending," zei hij.

Gesprek over lepra
Toen ik hem vertelde dat ik een verhaal schreef over melaatsheid in de Middeleeuwen, belandden we in een mooi gesprek. Hij luisterde, reageerde enthousiast, noteerde mijn blog en deelde zijn kennis over lepra met mij. En getuigde van Jezus' aandacht voor de melaatsen in Zijn tijd. Deze jongeman vind ik de beste collectant die ik ooit aan mijn deur had.

Leprazending
Daarom deel ik hier de link van LEPRAZENDING Er staan mooie, aangrijpende verhalen op de site, die goed geschreven zijn en niet veel leestijd kosten. 

Marietta VandenMunckhof - Vedder
Ik kreeg ook een mooie reactie van Marietta en zij gaf me allerlei linkjes. Het stigma van lepra moet STOPPEN! 

Leprazending

Jij hebt lepra
Op bovenstaand foto van leprazending zie je Sameer. Hij komt uit India en vertegenwoordigt ál de kinderen die een lepradiagnose krijgen. Kinderen die vandaag treuren omdat ze niet mee kunnen voetballen. Maar morgen en de dagen erna treuren ze omdat hun leven een schaduw is.

Is het écht nodig? Aandacht voor leprapatiënten? Ik zeg: absoluut! Omdat elke dag opnieuw vijftig kinderen te horen krijgen: ‘jij hebt lepra’. 

🙏🏻 Gebed voor lepralijders

Almachtige Vader, schenker van leven en gezondheid, kijk
genadig naar mensen die door lepra lijden. Strek Uw hand uit
om hen aan te raken en te genezen, zoals Jezus deed tijdens
Zijn leven op aarde. Verleen wijsheid en inzicht aan hen die
onderzoek doen naar preventie en herstel van de ziekte. Geef
vaardigheden en genegenheid aan hen die leprapatiënten
dienen. Herenig de verstotenen met familie en vrienden.
Inspireer alle medewerkers van Leprazending in hun werk,
de taak waarvoor zij gesteld zijn, opdat het hen nooit aan
middelen zal ontbreken om het werk voort te kunnen zetten, in
overeenstemming met Uw wil en tot eer van Uw heilige naam.
We vragen in Jezus Christus naam, Uw Zoon, onze Heer. Amen.
Lieve collectant
Lieve collectant. Je was echt de beste van alle collectanten. Ik ben de naam van je stichting niet vergeten (ik kende alleen de grote broer).Vandaag daarom een blogbericht naar aanleiding van jouw bezoek aan mijn deur. 

  • Bron: foto Sameer, bewerkte tekst eronder en het gebed

💓 Geef jij geld aan de deur?
💓 Ken jij lepra zending? Of grote broer leprastichting? 
💓 Wist je dat er 5 tot 10 Nederlanders per jaar lepra krijgen? Dat lopen ze op in de (sub)tropen.
💙 Volgende keer laatste stuk hoofdstuk één over lepra in de Middeleeuwen.

2 opmerkingen:

  1. Ik stel me zo voor dat het voor die jongen ook een heel fijn gesprek was Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ken de leprazending. Heb pas nog een berichtje gedeeld over het breien van zwachtels die ze goed kunnen gebruiken. Wat fijn dat je zo'n mooi gesprek had. Dat is bemoedigend voor jullie allebei :)

    BeantwoordenVerwijderen