24 jun 2022

Ons verhaal, de moeite waard

Vandaag ruimde ik een plank van de speelgoedkast op. Mijn oudste is 30 en mijn jongste 18. Er ligt allang geen speelgoed meer in. Maar we noemen de kast nog altijd speelgoedkast. 


In de speelgoedkast vond ik de envelop met het manuscript: EEN PAD DOOR DE ZEE. Ik schreef het ruim 20 jaar geleden. Het werd afgewezen omdat de christelijke uitgever het een te gevoelig onderwerp vond. 

Dankbaar voor weigering manuscript
Nu ben ik dankbaar dat het niet uitgegeven is. Mijn ouders leefden nog en het had hen misschien in moeilijkheden gebracht. 

Citaat * 

Ouderling van Sloten glimlacht maar zijn ogen lachen niet mee. Dan zegt hij tegen mijn man: 'Maar dàt is niet het roepen uit de ellende, het zit een voet te hoog, meneer Tichelaar. U kent de genade van God niet, want er moet eerst in je hart klinken: "Straf mij maar, ik heb het verdiend". U heeft zondag gehoord van de dominee dat we gerechtvaardigd moeten worden in de vierschaar der consciëntie."

Ik schud mijn hoofd en kijk de ouderling aan. "Zo hoeft het niet altijd te gaan toch," merk ik op ik. "Er zaten on-Bijbelse elementen in de preek van zondag."

Beide ambtsdragers kijken me verontwaardigd aan. 'Hoe durft u dat te zeggen mevrouw Tichelaar? Van uw man kunnen we zulke dingen verwachten, hij is Hervormd opgevoed maar u die belijdenis van de waarheid hebt gedaan in onze kerk, u..." Van Sloten struikelt over zijn eigen woorden. Luid zegt hij: "Ik geloof niet dat er enig werk van God in uw ziel is! Ik vraag me af wat u aan het Avondmaal doet. Iemand die psalm 130 beleefd heeft, kan geen kritiek hebben op de prediking." Ik krijg het warm en dan weer koud. 

 

Papierversnipperaar
Ik stop het verhaal weer in de envelop en ik zeg tegen mijn man: haal maar door de papierversnipperaar dat manuscript. Hij weigert. 

Ons verhaal, de moeite waard
Ik wil die papierversnipperaar ook niet echt, het was gewoon een eerste reactie. Ons verhaal is de moeite waard. Het mag er zijn. En zo verhuist het oude manschrift van speelgoedkast naar archiefmap. Misschien komen we het ooit weer tegen als we oude besjes zijn.

༻✦༺  ༻✧༺ ༻✦༺

💬 Lees jij wel eens oude brieven, documenten, verhalen terug?
💬 Wat bewaar je, wat gooi je weg?

* namen zijn gefingeerd (zelfs die van ons, haha)

4 opmerkingen:

  1. Je maakt me wel nieuwsgierig naar het hele manuscript. Het klinkt als uit de kerk mijn jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan best dat we in een zelfde soort kerk zaten. Wie weet deel ik nog eens een stukje. Het is ook een soort verwerking.

      Verwijderen
  2. Wat mooi.. een stukje levensverhaal. Ben ook benieuwd naar de rest. Heel herkenbaar de strijd met de kerkregels.. hebben wij ook het nodige in meegemaakt.. vooral mijn man

    BeantwoordenVerwijderen