4 mrt 2017

VERBONDEN MET DE STERREN | CONNILYN COSETTE

Connilyn Cosette heeft het gedaan! Zij heeft het soort boek geschreven dat ik ooit wil schrijven.Vertaald uit het Engels draagt haar boek deze naam: Verbonden met de sterren. Ik houd van Bijbelse fictie maar ben wel kieskeurig wat mijn keuze betreft. Ik wil dat het klopt met wat ik in de Bijbel lees. Dit boek verraste mij echt! De sfeertekening is zo goed dat ik al heel gauw het verhaal in gezogen werd. Heel knap. Een paar keer heb ik de Bijbel erbij gepakt. Het is een verhaal dat je uitdaagt om dat te doen.

Exodus verhaal
De hoofdpersoon is de jonge Egyptische Kiya, dochter van een geslaagde Egyptische zaken man. Haar leven verandert ingrijpend als ze door haar vader verkocht als slavin om zijn schulden af te lossen. De vernederingen die zij mee maken haar wanhopig maar Shira, een Hebreeuws slavinnetje sleept haar er doorheen. Gaandeweg het boek voelt Kiya zich steeds meer aangetrokken tot een man, die een afkeer heeft van haar en van haar volk.  Kyra hunkert er naar om bij iemand te horen. De grote vraag is of ze die geborgenheid kan vinden. Connilyn brengt het verhaal van Exodus verrassend dichtbij.

Linkjes
Zelfs mijn dochter genoot van dit boek. Ze poseerde, speciaal voor de auteur, met het boek in haar hand. Ik wil bij deze nog even een linkje doorgeven van de site van de auteur: CONNILYN COSETTE of haar FACEBOOKSITE.

 "Thank you Conni, for your answers on my questions and  for the sweet photo with you on it and your Dutch Counted with the stars!"

Mo met Verbonden met de sterren

Boeiend
Ik wil niet teveel zeggen over de inhoud van dit boek omdat ik Connilyn wat vragen heb gesteld. Die vindt je hieronder. Aan de hand daarvan kom je veel te weten komen! Verbonden met de sterren is een boeiend verhaal met mooi uitgewerkte karakters en levendige dialogen. Overigens vind ik de Engels titel van dit boek mooier: Counted with the stars.

Onder het spreken keek hij op naar de sterren, wees hij naar de sterrenbeelden langs de horizon en boven ons hoofd. De sterren waren mij net zo bekend als mijn familieleden. Ik was opgegroeid met de verhalen van de goden en hun bewegingen in de hemelen, maar Ebens woorden veranderden de realiteit. De verhalen die Egypte toegeschreven had aan de sterren leken bijna absurd, vergeleken met de diepe betekenis die Elohim ze gaf toen Hij ze aan de hemel plaatste.

1. Wat is voor jou de meest ontroerende scene in je eigen boek?
Mijn favoriete scene in het boek is de scene in de nacht van Pesach (zie plaatje hieronder), als Kiya en haar familie zijn aangekomen bij Shira's familie. Als ze daar wachten op hun wonderbaarlijke redding uit slavernij door Yahweh. Ik had zo'n levendig beeld van hen allemaal, zoals ze daar in het donker zaten: stilletjes wachtend, luisterend. Van daaruit de prachtige stem van Shira, opstijgend in een lied van aanbidding, smekend tot de God die hen niet vergeten zou, zelfs niet in hun lijden. Die avond is het kantelmoment voor de Joden en zit zo vol met symboliek en schaduwen van de Messias, dat ik er het een perfecte middelpunt van maakte voor Kiya's verhaal. Dat was het moment dat ze er echt voor koos om de Egyptische goden de rug toe te keren en de onbekende God van de Joden te volgen.


Scene tijdens Pesach

2. Heb je meer geleerd over Gods karakter, tijdens het schrijfproces.
Schrijven kan soms een heel eenzaam proces zijn. Meestal is het alleen ik, mijn laptop, en mijn denkbeeldige vrienden. Maar wanneer ik me ongeschikt voel voor deze taak nodig ik God bewust uit in dit creatieve proces en vraag Hem mijn verbeelding aan te wakkeren en de lacunes/gaten op te vullen. Hij is zo getrouw om mij daar te ontmoeten. Hij is de Grote Schepper. Hij is immers degene die de aarde bedacht heeft voordat hij hem maakte. Hij is Degene die woorden, klank, ritme en het verhaal bedacht. Hij is degene die liefde creĆ«erde. In Wie kan ik een betere Schrijfpartner hebben dan in Hem, Die met Zijn woorden de schoonheid van de zon, de maan en de sterren schiep?

Welke personage is erg kostbaar voor jou?
Ik houd van al mijn personages (ja, zelfs van de slechteriken) maar Jumo is toch wel echt mijn favoriet. Jumo heb ik niet gepland. Hij verscheen spontaan op de pagina, omdat ik een reden nodig had voor Kiya om Egypte te willen verlaten. Wat kon een betere reden zijn dan een oudere broer met een beperking, die dreigde gedood te worden in de nacht van Pesach? Toen ik onderzoek deed naar hersenverlamming en de gevolgen daarvan voor het lichaam en geest, vond ik prachtige voorbeelden van mensen die verbazingwekkende obstakels overwonnen hebben: kunstenaars, schrijvers en dichters. Zodoende werd het briljante schildertalent van Jumo geboren. Zeker in een cultuur waar gehandicapte kinderen niet veel waarde hadden, moest Jumo heel wat overwinnen. Ik leerde Jumo heel goed "kennen" en ik hoop dat ik op een dag de kans te krijg om zijn persoonlijke verhaal verder uit te diepen.

Connilyn with her Dutch Counted with the stars

Heb je een boodschap voor je Nederlandse lezers?
Ik ben zo blij om te weten dat mijn boek nu vertaald is in het Nederlands. Ik bezocht jullie mooie land toen ik vijftien was. Ik wil snel nog een keer komen. Een van mijn grootste helden is Corrie ten Boom. Ik wil zo graag met mijn dochter Corrie het thuisland van haar naamgenoot bezoeken. Ik hoop dat jullie genieten van mijn boek Geteld met de sterren en ik bid dat mijn verhalen je zullen inspireren om de Schriften te onderzoeken vanuit een nieuw perspectief. Dat mijn boek je laat hongeren naar meer van Jahweh.

Bestel het boek HIER

4 opmerkingen:

  1. Als ik je zo lees lijkt het me
    inderdaad een heel mooi boek.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn boeken waar ik van houd. Dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je maakt me nieuwsgierig. Ik ben heel benieuwd naar dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige recensie! Het maakt mij enorm nieuwsgierig naar de inhoud van het boek!

    BeantwoordenVerwijderen