13 dec 2022

Verhaalsetting: hoe creëer ik de wereld van mijn boek

Door het achtergrondverhaal voor mijn boek vorm te geven wordt het allemaal wat tastbaarder voor mezelf. Ik vind deze fase belangrijk: de verhaalsetting. Hoe creëer ik de wereld van mijn boek?

Om de omgeving van een verhaal goed te kennen, is soms uitgebreid onderzoek nodig, maar uw lezers zullen de details zeker waarderen. De setting - het waar en wanneer van de verhalende actie - creëert een geloofwaardige wereld waarin de personages hun doelen kunnen nastreven [1][2]
.
verhaalsetting van boek

3 onderwerpen die ik ga onderzoeken 
  1. De plaats  Het 'waar' van de verhaalsetting. De geografische locatie van de gebeurtenissen in het verhaal, een specifiek land, provincie, buurt [3]
  2. De cultuur Welke religie speelde een rol in de streek waar S. woonde. Hadden ze heilige gebruiken? Wat vierden ze? Was er sprake van bijgeloof? Hadden ze heilige gebruiken? Welke? Hoe communiceerden ze met elkaar? Wat waren de belangrijkste zorgen? Welke thematiek speelde er?
  3. De geschiedenis Wat is de geschiedenis van de plek waar S. leeft? Zijn er oorlogen geweest? Zijn er rivaliserende geloven? Zijn er tegenstander?  Wel tijdvak kies ik eigenlijk? Wat gebeurde er in dat tijdvak? Welke gebeurtenissen wil je een rol laten spelen? 
Er komt veel bij kijken
Vanmorgen besteedde ik ook een uurtje aan het verzamelen van informatie over de Sint Pontiaansvloed en het Bloedplakkat van Karel V. Ik struinde Marktplaats af en kocht op 2 boeken. En om samen te vatten wat ik vandaag deed schreef ik een blogbericht over hoe ik de wereld van mijn nieuwe boek creëer. Een boek schrijven? Daar komt echt veel bij kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten