31 jan 2022

9 dingen om te doen tijdens een writer's block

Een writer's block. In het Nederlands: een schrijfblokkade. Ik stopte met Puberpaniek nadat mijn mijn moeder overleed. Daarna werd mijn vader ziek. Hij overleed ook. Daarna kreeg mijn man een burnout. Hij knapte langzamerhand op. Daarna kwam corona om de hoek kijken. En corona is er nog steeds.

Wat ik deed tijdens mijn writer's block
Een writer's block kan iedereen overkomen. Maar al schreef ik niet verder aan mijn boek, er waren dingen die ik wel deed. Achteraf denk ik dat ze mij geholpen hebben. 

Ik deel ze onder het plaatje.


9 dingen om te doen tijdens een writer's block
  1. Ik ging (meer) bloggen. Bloggen is een aanrader voor iedereen die graag schrijft. Bij bloggen is de stijl minder formeel en kunnen alinea's zo kort zijn dat ze een enkele zin bevatten of zelfs een enkel woord. 
  2. Ik volgde een cursus. Om beter te leren bloggen volgde ik wat cursussen bij: Just Add Copy Academy 
  3. Ik wijzigde mijn schrijftijd. In plaats van overdag werk ik nu in de vroege avond. De vroege avond geeft me meer rust van binnen.
  4. Ik pakte blokkades aan. Voor mij hield dat in dat ik therapie nam om gezond te leren rouwen. KOPP kinderen rouwen ander. 
  5. Ik keek videos over schrijven. Abbie Emmons is één van mijn favorieten. 
  6. Ik zocht een schrijfmaatje. Iemand die echt om me geeft en mijn verlangen om te schrijven ondersteunt. Die vond ik (nog) niet. Wel "vond" ik mijn man. Hij leest mijn blogs voordat ik ze post en geeft tips.
  7. Ik experimenteer met doelen. Nu ik weer zin in schrijven heb, experimenteer ik met het stellen van de juiste doelen. 
  8. Ik zocht een nieuwe hobby. Wandelen is een bezigheid die ik ontwikkelde tijdens mijn writer's block. De meeste ideeën voor mijn blog ontstaan aan het eind van mijn wandeling
  9. Ik leer nieuwe tevredenheid. Het is niet erg als er geen boek meer komt. Ik ben daardoor geen mislukkeling. Mijn identiteit ligt niet in het boeken schrijven. De focus op God en andere dingen helpt me om te zien hoe mooi het leven is. Deze periode er mag zijn.

  

9 dingen (in het kort)
  1. Ga bloggen
  2. Volg een cursus
  3. Experimenteer met schrijftijden
  4. Pak je blokkades aan
  5. Kijk videos over schrijven
  6. Zoek een schrijfmaatje
  7. Experimenteer met doelen
  8. Zoek een nieuwe hobby
  9. Leer tevredenheid

Goocheltruc Writer's block bestaat niet
Er is geen goocheltruc als het gaat om het overwinnen van een writer's block. Er zijn wel dingen die je kunt doen om dichter bij jezelf  te blijven.

»»————- ★ ————-««

✎ Heb jij ervaring met een writer's block?
✎ Wat is jouw beste tip voor een blogger's block?


3 writers' block (leesvoer)

4 opmerkingen:

  1. I do not have writer's block but I just struggle to find the time to blog. Since COVID I seem to spend twice as much time the kitchen. I need to have kitchen block :-))))
    Hole all is well with you and the family Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The Artist's way van Julia Cameron, hielp mij bij blokkades. Ook elke dag 3 pagina's schrijven, is een opdracht in het boek. Alles wat je denkt opschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen