8 okt 2024

5 gebeden van een GerGem-meisje

Met mijn retourtje naar de reformatorische jeugd stapte ik een paar weken geleden uit bij station Belijdenis Doen. Daar dwaalde ik een poosje rond om mijn jongere zelf te ontmoeten. Mijn dagboeken hielpen me daarbij: warrelige gebeden en hoopvolle Bijbelteksten, maar ook twijfels die soms uitgroeiden tot echte monsters. Die deden hun best om me van God af te trekken en mijn moed op te vreten. Al met al een geslaagd bezoek!

Dagboek-gebeden
Onder het plaatje deel ik gebeden uit mijn dagboeken aan het eind van mijn blog leg ik uit waarom ik die deel.


🙏  5 gebeden rond de tijd dat ik op belijdeniscatechasie zat.

Gebed 1

Heere, als ik geen belijdenis doe, maak ik ook een keuze. Misschien moet ik een jaar wachten totdat ik zeker weet dat ik echte Godskennis, zelfkennis en Christuskennis heb. Daar had de dominee het over in de preek. Ik heber  niet genoeg van en dat hoor je te hebben, wil het echt bij me zijn. Maar zal ik dat volgend jaar wel hebben dan? Ik raak zo in de war van alles. Daarom kom ik tot U. Alleen in U is leven. Trek mij, en los al mijn raadsels op. Laat me niet op de dominee zien, maar op U. U alleen moet overblijven. "Zij zagen niemand dan Jezus alleen." O Heere, hoe kom ik bij U? Na de preek lijkt U opnieuw zo ver weg.

Gebed 2

Heere, de dominee zei dat je maar een groot vraagteken moet zetten als je geen doorwrochte zelfkennis hebt, als je niet terneergeslagen werd door de wet. Ik vind dat niet in mezelf terug. Ik vind alleen liefdekoorden.  Uw wondelijke liefde, trok me. Heere, zet er dan maar een uitroepteken achter dat het niets bij mij is. Dat het niet klopt. Breng me tot die heilzame wanhoop die ik moet bezitten volgens de dominee. Dat je zegt: straf me dan maar, ik heb het verdient. Ach nee, leid me naar U toe. Trek me door de liefde. Laat mijn ogen op U gericht zijn. Wees mij genadig, Heere.

👉 Luister: Preek van dominee

Gebed 3

U hebt gezegd: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn." Ik kwam. U hebt gezegd: "Zie op Mij". Ik zag. Maar ik weet niet of het genoeg was. Ook niet of mijn zonden wel echt vergeven zijn. Als het voor mij is, wilt U mij dan alstublieft echt vermoeid en belast maken, en me trekken? Laat me U bedoelen, niet mezelf. Laat me op U zien. Heere, roep me, trek me, grijp mijn hand. Heere, ik hoop op U. U hebt gezegd dat U het gekrookte riet niet zult verbreken en het rokende lemmet niet zult uitblussen. Zo voel ik me. O Heere, als ik in Uw doorboorde handen lig, kan ik er nooit meer uit toch? Wees mijn Jezus, mijn Zaligmaker. Laat me nergens in rusten dan in U.

Gebed 4

Heere, de dominee zegt dat U wÊl om Uw recht komt. "Adam niet geleerd is Christus niet begeerd." Leid me op Uw weg, want ik weet niet meer waar ik heen moet. Het wordt soms zo donker na een preek. Hoe moet ik belijdenis doen? Vanmorgen dacht ik nog dat het kon, maar nu... Ik voel mijn zonde niet. Ik heb volgens mij geen hartelijk leedwezen omdat ik U vertoornd heb. Als ik een geveinsde ben, wilt U me dat dan laten zien, en mij alsnog op de weg plaatsen? Laat de Heilige Geest mij verlichten. Laat de dominee alleen U bedoelen. Laat hem vanavond en morgen toch over U preken, Heere. Het is Jezus Christus en die gekruisigd. Niet wat de oudvaders zeggen, maar wat het Woord zegt. Alstublieft, leid mij in UW waarheid.

Gebed 5

Als het nu eens allemaal niets is bij mij, allemaal gevoeligheden... Waar bent U? Bekeer mij zoals U al Uw volk bekeert. Leer me de toevlucht in U te zoeken. Wees mijn Heiland, mijn Jezus. Ik mag toch belijdenis doen Heere? U bent bij mij, Ik zal niet vrezen, wat zal mij een mens doen?


Waarom deel ik?
Normaal deel ik mijn gebeden niet, maar deze gebeden van mijn jongere ik wil ik echt met je delen. Zie het als een raampje waardoor je binnenkijkt in een cultuur die je niet zomaar kunt betreden. Wat gebeurt er als de Goede Boodschap van de Heere Jezus niet het centrale punt is in de prediking, maar de focus verschuift naar 'hoe God Zijn volk zalig maakt' en de ervaring die daarbij komt kijken? In mijn gemeente was dat vaak een mix: als de dominee "goed bij zijn hart" was, ging het minder over het ' Gods volk' en meer over de Heere zelf.

Ik verzamelde tips
Ik deel deze gebeden om christenen die buiten deze cultuur staan wat handvatten en een beetje begrip te geven! Tijdens mijn retourtje naar mijn reformatorische jeugd heb ik speciaal voor jullie een paar tips verzameld. Bijvoorbeeld: zeg nooit: “Je moet gewoon geloven.” Serieus, dat werkt echt niet! Kom jij uit dezelfde "kring" als ik, stuur dan jouw tip in, wie weet voeg ik het wel toe. Ik zit inmiddels al op vijf tips, die ik later in oktober wil delen.

Volgende keer: dit schreef ik 30 jaar na mijn belijdenis! 

6 opmerkingen:

  1. Anoniem10/08/2024

    Heel bijzonder hoe je er zo serieus mee bezig was. Zelf was ik er niet zo mee bezig want het was onmogelijk als ik het goed begreep uit de preken. En eigenlijk was ik ook niet jaloers op die bekeerde mensen die in t zwart en snikkend door het leven gingen. Gelukkig heb ik het later anders mogen leren zien.
    Bedankt voor het delen! Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Roos. Ik kon niet anders, de Heere trok me en ik zocht Hem. Blij dat je het later anders ging zien!

      Verwijderen
  2. Anoniem10/08/2024

    Lees het boek “ komen tot Jezus Christus “ van John Bunyan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem10/09/2024

    Ds. Blok was en is bekend om zijn diepgaande theologische preken, die vaak gingen over de genade van God Ên hoe Hij Zijn volk leidt op weg. Het is daarom nogal simpel en stereotiep om zijn prediking te reduceren tot een focus op de ervaringen van "Gods volk" in plaats van op de Heere Jezus zelf. In de gereformeerde traditie gaan deze twee aspecten juist vaak hand in hand: het werk van God in het individu en de gemeenschap wordt altijd geplaatst binnen de bredere context van het verlossingswerk van Christus.

    Elke predikant heeft uiteraard zijn eigen stijl en manier van benaderen, maar de suggestie dat de prediking van ds. Blok zou afhangen van zijn persoonlijke stemming of humeur is een misinterpretatie die voorbijgaat aan de rijke inhoud van zijn boodschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, Anonymous. Ik waardeer dat je de tijd hebt genomen om je gedachten te delen.

      Als je ooit behoefte hebt om er verder over te contcten, voel je vrij om mij te mailen. Je vindt mijn e-mailadres onder het kopje 'Biografie', bovenaan mijn blog. Nogmaals bedankt.

      Verwijderen