10 okt 2024

30 Jaar na mijn Belijdenis (36 inmiddels)

Kijk eens wat ik tegenkwam! Een oud stukje tekst waarin ik terugkijk op mijn belijdenis van het geloof. Het is een bijzondere herinnering die ik graag met je deel. Veel leesplezier! 

---

Uit mijn dagboek
4 april 2018 ✍️

Vandaag is het 30 jaar geleden dat ik belijdenis van het geloof gedaan heb. Ik vond een oud schriftje uit die tijd. Aangrijpend om te lezen hoe ik 'worstelde' om tot Jezus Christus te komen.

Verwonderd terugkijken
Belijdenis doen was een bewuste keuze! Maar mijn geloof was zwak en klein. Ik hunkerde naar meer zekerheid. Als ik daarop terugkijk voel ik me verwonderd over wat God gedaan heeft al die jaren. "De HEERE zal het voor mij voleinden; Uw goedertierenheid, HEERE! is in eeuwigheid; en laat niet varen de werken Uwer handen." (Psalm 138:8)


Stukjes uit mijn schrift (1988):

En dat moet belijdenis doen? Vanmorgen zei ik dat het kon maar nu? Ik weet niet meer hoe het allemaal moet. Het is zo donker...

"Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook niet met Hem alle dingen schenken." (Romeinen 8)

Heere, ik heb zelfs geen vurig hart. Ik heb niets meer. Verlevendig mij en laat mij alleen op U zien. Waar bent U toch? Ik kan niet bidden, leer me bidden. Laat de dominee alstublieft over U preken. Laat de dominee alleen U bedoelen. Laat hem vanavond en morgen toch over U preken, Heere. Het is Jezus Christus en die gekruisigd. Niet wat de oudvaders zeggen, maar wat het Woord zegt. Laat me alleen op U letten. Leid mij in Uw waarheid.

"Wie is er onder ulieden, die de HEERE vreest, die naar de stem Zijn knechts hoort? Als hij in duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op de naam des HEEREN en steune op Zijn God." (Jesaja 50:10)

Vandaag mag ik belijdenis doen. Laat het zijn: Ze zagen niemand dan Jezus alleen. De dominee zegt: "Je kunt boeken vol schrijven over roeping en wedergeboorte. Je kunt er verhalen over verzinnen terwijl je er zelf niets van kent. Ben ik dat?

"De HEERE is bij mij, ik zal niet vrezen. Wat zal mij een mens doen?" (Psalm 118)

Ik voel me zo leeg. Ik heb belijdenis gedaan. Laat me U dwingen, Heere. Blijf bij mij.

"En ze dwongen Hem, zeggende: Blijf met ons, want het is bij de avond en de dag is gedaald. En Hij ging in om met hen te blijven." (Lukas 24:29)


Ben ik welkom?
๐Ÿ‘‰ Omdat Christus' heerlijkheid niet het stralende middelpunt vormde in de prediking van mijn toenmalige kerk, was het moeilijk om te geloven dat ik welkom was bij Hem. Maar... wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God!

Ik zal blinden leiden langs een weg die zij niet gekend hebben, Ik zal hen doen gaan op paden die zij niet gekend hebben. Ik zal vรณรณr hen de duisternis veranderen in licht en wat krom is in wat recht is. Deze dingen zal Ik voor hen doen, Ik zal hen niet verlaten. (Jesaja 42:16)
Dank U
Als ik er over nadenk, wie Hij al die 30 jaren voor mij geweest is, dan schieten de tranen in mijn ogen en kan ik alleen maar zeggen: Dank U voor Uw liefdevolle trouw. 


2024 - 8 jaar later
Het is inmiddels 2024, acht jaar later dan het vorige dagboekfragment. Mijn verwondering is alleen maar toegenomen, net als mijn besef hoe hard ik Hem nodig heb. De angst om af te dwalen en te struikelen is groter geworden. Ik weet hoe snel mijn voet wankelt. Daarom klem ik me aan Hem vast, die al die tijd bij me is gebleven: over bergen en door diepe dalen. 

Amazing grace! how sweet the sound
That saved a wretch like me!
I once was lost, but now am found,
Was blind, but now I see.

 ’Twas grace that taught my heart to fear,
And grace my fears relieved.
How precious did that grace appear
The hour I first believed!

Through many dangers, toils and snares,
I have already come:
’Tis grace hath brought me safe thus far,
And grace will lead me home.

---

Heb jij ooit belijdenis gedaan? Hoe heb je dat ervaren?
๐ŸŒฒ  Geen zin in theologie? Lees: Herfstgelukjes in 't Pinetum

* De Bijbelteksten in de stukjes uit "1988 - schrift" zijn de woorden waarmee God mijn gebeden beantwoorde. Hij spreekt door de Bijbel, dat heb ik echt ervaren.

1 opmerking:

  1. Wat mooi en eerlijk geschreven Aritha! Ik heb belijdenis gedaan bij mijn volwassen doop. Ik zei: Ik wil Jezus graag volgen. Het was een bewuste keuze. Maar ik had toen nog geen idee hoeveel dieper het evangelie gaat. Wat een weg is God met mij gegaan door dalen en over bergtoppen heen. En nog steeds mag ik toegroeien naar Hem Jezus Die het Hoofd is. Dankjewel ook voor de prachtige bijbelteksten die deelt. Het hele stuk geeft jouw worstelingen goed weer. Nee, het leven is niet zonder strijd. Hij is erbij. In al onze moeiten en pijn. Steeds weer alles overgeven aan Hem. En niet zelf weer in eigen kracht gaan leven. Dankjewel! Liefs Ilona

    BeantwoordenVerwijderen