3 aug 2024

Van wie is dit citaat?

Vanavond heb ik de zolder op z’n kop gezet op zoek naar een boekje. Ik zocht overal: in allerlei dozen, in een kast. Helaas heb ik het niet gevonden. Volgende week nog een keertje kijken. Ik zocht een boekje dat ik in mijn dagboek noemde (1987).

Check-check
Waarom? Omdat ik zeker wil weten of het citaat echt uit dat boekje [1] komt. Ik twijfel of het van de hand van John Bunyan is en wil zorgvuldig te werk gaan


Uit mijn dagboek (1987)
25 augustus
"Ik las vandaag over twee hinderpalen op de weg: het liefhebben van de zonden en de volharding in het ongeloof. Toen kwam ik bij de derde hindernis en dat is dat de prediking van een strakke gesystematiseerde bekeringsweg veel kleingelovigen hun leven lang in de duisternis houdt.
"Er worden barrières opgeworpen op de weg naar Jezus: heb jij dit wel beleefd en dat? En ben je daar wel geweest en is het wel zo diep doorgegaan? Op een dergelijke wijze wordt iedere gezonde geloofsgroei in het leven van hen die de Heere vrezen geremd."
"O Heere, ik denk dat dit ook in onze kringen gevonden wordt. Misschien wel in onze kerk. Nu voel ik me zo schuldig dat ik dit denk. Maar als het zo is, wilt U ons dan daarvan verlossen? Wilt U er dwars doorheen komen? Erbarm U toch over onze kerk, over mij.

Wilt U me bevrijden van álle hinderpalen. Wilt U ze uit de weg ruimen? U bent toch sterker dan de hinderpalen. Trek me met koorden van liefde, om Uws grote Naams wil, om Jezus wil. Amen.”
[2][3]

Rood Is Mijn Kleur (grapje)
Vandaag kocht ik een boek van John Bunyan voor maar 3 euro, met een mooie rode cover. Blijkbaar heb ik een zwak voor rode boeken! Als er niks tussenkomt, vertel ik je in mijn volgende blog alles over een ander rood boek dat ik meenam tijdens een logeerpartijtje. Het betekende veel voor mij in de positieve zin.

Tot dan! 😊

[1] De enge poort, John Bunyan
[2] Dit gebed deelde ik ook in mijn vorige bericht. Ik deel hem nog een keer maar nu in zijn verband zoals ik het in mijn dagboek schreef. 
[3] Ik deel alleen de gebeden die relevant zijn voor mijn doel met dit boek

© 2024 Aritha. Alle rechten voorbehouden.

4 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar het andere rode boek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, Karin. Ik wilde je natuurlijk nieuwsgierig maken, haha. Het is van ds. E. Venema. Ik heb nog geen tijd gehad om erover te schrijven. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  2. Ik heb mijn versleten Bijbel laten vernieuwen met rood leer. Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen