8 mei 2024

Happy Gewone Woensdag

Ik zat op mijn bed om bij te komen van het schoonmaken, toen mijn vriendin me appte:

L: Hey! Schrijf je geen 'dinsdag-huisdagboek' meer? 
Ik: Haha, ik zit net uit te puffen van de bank schoonmaken πŸ˜‰
L: Je moet ook schrijven, geen bank schoonmaken!* πŸ€ͺ

 *iets aangepast



Creatieve Twist 
Speciaal voor Lieneke ga ik mijn best doen om antwoorden te vinden. En voor jou, als je dit leest. De vragen waren oorspronkelijk iets anders maar ik vind het leuk om ze een twist te geven die meer bij mijn schrijfwerk past.

---

⛅ Het weer van week 19
Zon, wolken, en een mix van alles daartussenin. Ik geniet ervan ☁️☀️

✍️ Uitzicht vanaf mijn schrijfplek
Ik zit beneden aan de grote tafel. Normaal zie ik alleen mijn toetsenbord voor me, maar nu kijk ik over het scherm heen. Ik zie mijn planten, een stukje buiten en het kantoor van mijn man. En natuurlijk onze blauwe waslijn! 

⏰ Mijn ideale schrijfmoment
Ik heb geen vast ideaal schrijfmoment. Ik houd van vrijheid. Vroeger plande ik schrijfdagen, maar nu schrijf ik wanneer ik maar zin heb. Doordat ik daarnaast een ander ritme ontwikkel, heb ik meer uren in de dag om te schrijven. 

Soms schrijf ik dus om half 8 al


πŸ’­ Thema's waar ik over nadenk
Mijn orthodox reformatorische jeugd in Kootwijkerbroek

🌟 Hoogtepunt van mijn (schrijf)week
Niet echt "het" hoogtepunt maar wel iets fijns: mijn dochter kwam even en het voelde als moederdag. Of: moeder-dochter dag. Ik genoot

🎧 Muziek tijdens het schrijven
Het liefst niet. Soms, als ik een stukje op mijn instagram Refo Columns zet, plaats ik er orgelmuziek bij uit de kerk waar ik toebehoorde vroeger (zingen op hele noten). 

🧘‍♀️ Ontspanning tussen het schrijven door
De was ophangen natuurlijk!


🍽️ Favoriete schrijfsnack
Wanneer ik gefocust bezig ben heb ik geen trek in snack. 

πŸ“± Apps of tools die mijn schrijfproces ondersteunen
Heeft iemand een aanbeveling?

πŸ“š Boeken die mij als schrijver inspireren
Ik heb twee boeken gekocht:
  1. Memoires schrijven, door Mary Karr. Ze vertelt over haar ervaringen als memorialist en ik vind het leuk dat ze ook haar fouten deelt. Daar leer ik van. Ik deel een citaat uit haar boek aan het einde van mijn blog. 
  2. Memoir Writing for Dummies. Het is niet de laatste druk, waardoor hij fijn wat goedkoper was. Ik houd van "boeken voor Dummies". Deze kreeg ik vanavond en je ziet het boek in de handen van mijn man hieronder.


πŸ“ Schrijfdoelen voor deze week
  • Contact met journalist over het gebruik van namen en feiten
  • Een paar snippets schrijven
  • Onderzoek doen naar een paar dingen 

πŸ’­ Hoe voel ik me
Mijn energietank is snel leeg... Maar ik leer steeds beter hoe ik hiermee om kan gaan en ontdek hoe ik mijn energie beter kan verdelen gedurende de dag. Dankzij een boek dat ik warm aanbeveel: Van stress naar veerkracht

Voor mij is dit boek een soort van persoonlijk vervolgtraject, van de dingen die ik van mijn allergoloog in het ziekenhuis leerde

🧢 Creatieve hobby's naast het schrijven
O, als ik diamondpainting niet had... Tijdens het diamondpainten komt mijn brein tot rust en onstaan de leukste ideetjes. Hieronder zie je de levensboom. Hij is af. Ik deed er toch wel een paar weken over 


πŸ’» Inspirerende schrijfblogs

πŸ™‚ Stemming tijdens het schrijfproces
Ik voel me enorm gefocust als ik schrijf. Daarna heb ik altijd en mentaal dipje. Vaak ga ik dan even diamondpainten of de was vouwen of gewoon even wat opruimen.

πŸ‘’ Inspiratie uit mijn omgeving (kerkhoed)
Mijn zoon vroeg vorige week of ik een kerkhoed had voor een vriendin, die naar een trouwdienst ging. Ik zei dat ik die niet meer had, maar toen vond ik er toch nog één. Hij was stoffig en ingedeukt. Terwijl ik hem voor de spiegel opzette, dacht ik: oh ja... hoedjes. Daar wil ik ook nog over schrijven.


Het hoedje bleef trouwens thuis. Ik gaf wat hoofddoekjes mee. Lekker subtiel en chic, perfect voor iemand die nog nooit een kerkhoed gedragen heeft! ✨

πŸ“Έ Beeld dat mij als schrijver raakt
Ik vond een oude brieven van mijn moeder terug, uit 1991. Het handschrift op de envelop en de volgeschreven velletjes papier brachten herinneringen naar boven. Blij dat ik die brieven bewaard heb. Ze was toen 59, en nu ik zelf bijna 57 ben, geven die brieven me meer inzicht in wie ze was. Ze is in 2016 overleden.

πŸ“– Favoriete schrijfquote
Alles wat  mensen in het echte leven aan je waarderen, zal ook op papier naar voren komen. Wat hen in de gordijnen jaagt, zal je nederig houden. Je zult beide kanten van jezelf moeten aanspreken - al het moois en al het lelijks - om de aandacht van je lezers vast te houden. Mary Karr


πŸ“· Van mijn camera 


Tadaa, hier is de blog
Wow, de tijd is voorbijgevlogen! De zon begint al langzaam onder te gaan. Mijn moeheid is nou wel verdwenen. Nu ben ik gewoon avond-moe. Tadaa, hier is de blog! Speciaal voor jou, Lieneke. Maar ook voor mezelf en voor iedereen die even wil langskomt om te lezen wat ik te vertellen heb.

---

♥ Vond je deze vraag en antwoord blog (Q&A) leuk? Regeer dat gerust in een commentaartje. Ook vragen zijn welkom

3 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk leuk om te lezen Aritha, dankjewel, ik voel me vereerd dat je deze blog speciaal voor mij schreef! Ik ga er binnenkort ook weer een als deze schrijven. Voor nu heb ik een strandblogje geschreven. Het boek dat je noemt heb ik gelijk bij de bieb besteld, kan wel een beetje meer veerkracht gebruiken op het moment. En die laatste foto, inderdaad een beauty!!
    Door al het 'geherinner' van jou, krijg ik bijna ook zin om stukjes te schrijven over 'toen'. Ik zal er nog eens over mijmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijmer jij maar, wie weet wat voor frisse ideeen jij daarvan krijgt

      Verwijderen
    2. Anoniem5/11/2024

      Ik geniet wel van al dat geschrijf van je ArithaπŸ‘πŸ₯°
      Groetjes Dieneke

      Verwijderen