13 apr 2024

Bidden voor je lezers

Vandaag deel ik een gastpost van Sandi Somers. Ze was lerares Engels als tweede taal en woonde in Colombia voordat ze naar Calgary, Alberta verhuisde. Nu schrijft ze graag over geloof, gebed en het schrijversleven. Ze is lid van de InScribe Christian Writers’ Fellowship. [1] 

💓 Dank je wel Sandi, voor deze mooie gastblog. 


Ik wilde dat ik mijn schrijfstudenten had verteld dat ze moesten nadenken over wat ze wilden dat hun boeken zouden laten gebeuren in de mensen die ze lezen. Frederick Buechner

---

10 maanden geleden schreef ik een bericht gebaseerd op het gesprek van John Bunyan met zijn boek. Ik herhaal het hier met wat aanpassingen

John Bunyan
Een auteur die zijn lezers vertelde wat hij wilde dat er zou gebeuren met zijn boek, was John Bunyan, die De Christenreis schreef, een van de bekendste allegorieën in de christelijke literatuur. In het vervolg daarvan, De Christinnereis, droeg Bunyan het boek op om moedig de wereld in te gaan en mensen te vertellen hoeveel God van hen houdt.

Het boek riep echter bezwaren op (en ik parafraseer er hier enkele): “Wat als ze me niet geloven? Wat als mensen boos worden? Wat als ze jou, de auteur, bekritiseren? Wat als ze de manier waarop je schrijft niet leuk vinden?

Bunyan antwoordde: 'Wees niet bang, Boek, want je bent een vriend en wordt naar vrienden gestuurd, niet naar vijanden. Als iemand bezwaar maakt tegen je authenticiteit, kom dan bij mij terug en ik zal bevestigen dat je de mijne bent. Keer je af van mensen die kritiek op je hebben. Zoek in plaats daarvan degenen die zich zullen verheugen als ze je lezen.”

Gebed voor onze lezers
De Christenreis, ruim driehonderd jaar geleden geschreven, daagde me opnieuw uit om specifieker te zijn als ik voor mijn lezers bid. Telkens weer besef ik dat onze woorden, wanneer we ze in gebed uitspreken, een diepgaande invloed kunnen hebben op het leven van degenen die ze lezen. Hier zijn een punten die voor jou ook nuttig kunnen zijn:

  1. Voordat je bidt voor je lezers, vraag God om een ​​luisterend oor voor Zijn inspiratie, Zijn boodschap en Zijn leiding voor het schrijven van die specifieke dag.
  2. Verhelder voor jezelf het overkoepelende doel voor de lezers van elke specifieke tekst, en bid daarvoor.
  3. Vraag God om je woorden in de toekomst te leiden naar hen die ze het meest nodig hebben om Zijn boodschap te ontvangen.
  4. Bid dat elk stukje tekst een meesterwerk mag worden dat zowel het intellect als de geest van je lezers uitdaagt.
  5. Vraag de levende Heer om door de zinnen, paragrafen en ideeën heen te werken en Zijn zachte aanraking achter te laten in hun leven.
  6. Weet dat de Heere het gebed hoort en dat Hij erdoorheen werkt: 'Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand." (Jakobus 5:16).

Gebed van Bunyan
Sluit je aan bij het gebed van Bunyan: "En mogen mijn woorden hen die dwalen overtuigen, om hun voet en hart in de goede richting te richten."

Sandi Somers: Wat wil jij dat je schrijven bij je lezers oproept? Als je daarover nadenkt, wat leer je dan over het belang van bidden voor jezelf, je boodschap en je lezers? En wat denk je dat God van je verwacht?

[1] Sandi's berichten zijn te vinden op InScribe Writers Online

5 opmerkingen:

  1. Thanks for posting my article, Aritha. I'm deeply honoured that it will go out to many readers in the Netherlands and beyond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks again! I was really happy with it, and I know a few others were too.

      Verwijderen
  2. Wat mooi Aritha! Je blog attendeert mij erop hoe belangrijk het is om te bidden voor je lezers. Ik neem het zeker mee. De ene keer ben ik me er meer bewust van dan de andere keer. Dankjewel voor deze belangrijke post. Liefs Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leerzame blog Aritha! En wat ik zo mooi vind van jou, is dat je andermans/vrouws woorden ook met ons deelt en op grote waarde schat. Zo breng je in de praktijk wat in Gods Woord staat in Filippenzen 2:3: Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen